CO2 rapportageprofiel
280
#kenjecarbonfootprint

De logistieke sector staat voor een belangrijke transitie. Nog altijd groeit de vraag naar transport van goederen, en tegelijkertijd is de sector onderhevig aan steeds strengere milieueisen. Het klimaatakkoord van Parijs noopt tot vergaande acties. Dat stelt de transportsector voor een forse uitdaging: de CO2-efficiëntie van transport moet omhoog – de hoeveelheid vervoerde goederen per uitgestoten eenheid CO2. De verwachting is dat steeds meer maatregelen vanuit overheden zich zullen baseren op CO2-uitstoot, en een nauwkeurige rapportage helpt om de bedrijfsvoering daarop te sturen.

Laten we aan de slag gaan!
Introductie

Geen enkel transportbedrijf, logistiek dienstverlener, voertuigfabrikant, overheidsinstelling of onderzoeksinstituut kan deze complexe transitie in zijn eentje verwezenlijken. Daarom is een systeembenadering van alle stakeholders in de transportsector nodig. Alleen samen kunnen zij de transitie naar duurzame transportbrandstoffen, emissievrije voertuigen en verbeterde efficiëntie in logistiek en bedrijfsvoering versnellen.

Stappenplan
1
Inventariseer welke mogelijkheden je bestaande IT leverancier heeft ten aanzien van CO2 rapportage
2
Indien niet tevreden, maak een keuze voor een tool
3
Zorg dat je je data op order hebt en inventariseer welke data ontbreekt
4
Bespreek met klanten en leveranciers welke data je van hen wilt hebben
5
Gebruik de geselecteerde tool om het CO2 sommetje te maken
6
Aan de slag!

Neem contact op met:

Extra informatie
Lean en Green: 100% samenwerking, 0% emissie!

Wil jij gaan voor duurzaam transport en daarbij geld besparen? Lean & Green is er voor bedrijven die via hun transport en logistiek gezamenlijk een volgende stap willen nemen in de verduurzaming van hun onderneming. Door ketensamenwerking en optimalisatie in logistieke processen kun je tegelijkertijd kosten besparen.

8 manieren om CO2 te besparen tijdens het transport van goederen

Ook al heeft de coronacrisis wereldwijd voor een abrupte daling van de uitstoot van CO2 gezorgd, de uitstoot zal de komende jaren nog veel verder omlaag moeten. In 2030 mag Nederland maximaal 116 megaton CO2 uitstoten, dit is afgesproken in het Klimaatakkoord. Dat is maar liefst 50 procent minder uitstoot dan dat er in 1990 was. Daarom moet je als bedrijf nu al van start gaan met het nemen van maatregelen om je uitstoot te inventariseren en te reduceren.

Hoe wordt de CO2-uitstoot berekend?

In deze beschrijving gaan we alleen in op de CO2-uitstoot op basis van brandstofverbruik voor wegvervoer. Hierbij laten we biodiesel, gas en stookolie buiten beschouwing. Scheikundig kan uitgerekend worden hoeveel CO2 er vrijkomt bij de verbranding van een liter diesel of benzine.

CO2emissiefactoren

CO2emissiefactoren.nl is dé plek voor betrouwbare emissiefactoren voor de Nederlandse markt. De lijst emissiefactoren is de basis om een CO2-voetafdruk van activiteiten op te stellen en te vergelijken. Bedrijven, consumenten, én CO2-instrumenten maken gebruik van deze CO2-emissiefactoren. Met zeven categorieën is er een brede basis om een complete CO2-voetafdruk te maken.

CO2emissiefactoren is een initiatief van Milieu Centraal, Stimular, SKAO, Connekt en de Rijksoverheid. Ieder jaar wordt deze lijst geactualiseerd door een breed panel van experts op basis van de meest recente inzichten.

Ook interessant
Papierloos
Gooi je printer uit het raam
298
Aan de slag
eCMR implementatie
Maak je vrachtbrief digitaal
349
Aan de slag
Identityprovider
Maak je digitale identiteit
297
Aan de slag
Toon alle oplossingen
Thema
Digitalisering
Duurzaam en efficient
Duurzaamheid
Investeringskosten
Doorlooptijd
Moeilijkheidsgraad
Eigenschappen
Triggers
Ik wil een melding ontvangen als zich problemen voordoenMijn personeel moet minder tijd kwijt zijn met (na)bellen en mailenIk wil papierloos werkenIk wil efficienter samenwerken met ketenpartnersIk wil data gebruiken om goede beslissingen te makenIk wil inzien wie toegang heeft tot mijn dataIk wil meer grip op mijn logistieke processenIk wil overstappen op een moderner IT systeemMijn klanten vragen om directe IT koppelingen. Ik wil makkelijker kunnen kiezen voor multimodaal vervoerIk wil mijn (duurzaamheids)prestaties delen met de klantIk wil mijn klant laten zien waar de lading isIk wil meer grip op mijn facturatieprocesIk wil nieuwe applicaties integregeren in mijn bestaande (IT) systeem
Barrières
Ik weet niet hoe ik tijd kan besparen op mijn administratieIk vind het persoonlijk contact met de klant belangrijkIk kan de eCMR nog met te weinig partijen gebruikenIk ben bang dat ik niet week met wie ik zaken doe. Ik wil niet de controle verliezen over mijn dataHoe kan ik beheren welke data ik wel wil delen en welke nietIk ben bang dat ik klanten verlies als ik data ga delen of er op een andere manier mee aan de slag gaIk weet niet welke berekeningsstandaard ik moet toepassenIk heb mijn gegevens niet voldoende gedigitaliseerd om relevante data te delenIk vertrouw automatische systemen nietIk weet niet waar ik moet beginnen met digitaliserenEmails met PDF worden niet automatisch vertaald naar mijn planningspakketEmails met .xls worden niet automatisch vertaald naar mijn planningspakketMijn facturatiepakket haalt nu geen informatie op uit mijn ERP systeemOm stappen te zetten met digitaliseren ben ik te afhankelijk van mijn IT leverancierIk ben bang voor impact op de operatie als ik van IT leveracier ga switchenDatakoppelingen zijn duurIk vind dat IT te veel kosten met zich meebrengtHoge investeringen met onduidelijke businesswaardeIk wil geen onnodige investeringen doenIk kan niet goed beoordelen of mijn IT leverancier nog bij mij past.Ik weet niet hoe ik sneller de orders in mijn planningssysteem kan krijgenIk ben bang dat ik de controle verlies over de binnenkomende ordersIn kan mijn kleine klanten geen automatische koppeling opleggenMijn leverancier vraagt om via een portal om data aan te leverenBellen en e-mailen is makkelijker dan een geautomatiseerd systeemIk heb mijn data niet op orde om overzichten te makenMaatwerk nodig om applicaties te koppelen met bestaande IT systeemIk kan mijn systemen niet aan elkaar koppelen (interoperability)Mijn leverancier kan geen API koppeling makenIk zie niet in wat de waarde is die ik uit data delen kan krijgenData is niet gestandaardiseerdMijn klant overtuigen om een uitgebreidere transportopdracht te delen
Introductie

Geen enkel transportbedrijf, logistiek dienstverlener, voertuigfabrikant, overheidsinstelling of onderzoeksinstituut kan deze complexe transitie in zijn eentje verwezenlijken. Daarom is een systeembenadering van alle stakeholders in de transportsector nodig. Alleen samen kunnen zij de transitie naar duurzame transportbrandstoffen, emissievrije voertuigen en verbeterde efficiëntie in logistiek en bedrijfsvoering versnellen.

Stappenplan
1
Inventariseer welke mogelijkheden je bestaande IT leverancier heeft ten aanzien van CO2 rapportage
2
Indien niet tevreden, maak een keuze voor een tool
3
Zorg dat je je data op order hebt en inventariseer welke data ontbreekt
4
Bespreek met klanten en leveranciers welke data je van hen wilt hebben
5
Gebruik de geselecteerde tool om het CO2 sommetje te maken
6
Aan de slag!

Neem contact op met:

Extra informatie
Lean en Green: 100% samenwerking, 0% emissie!

Wil jij gaan voor duurzaam transport en daarbij geld besparen? Lean & Green is er voor bedrijven die via hun transport en logistiek gezamenlijk een volgende stap willen nemen in de verduurzaming van hun onderneming. Door ketensamenwerking en optimalisatie in logistieke processen kun je tegelijkertijd kosten besparen.

8 manieren om CO2 te besparen tijdens het transport van goederen

Ook al heeft de coronacrisis wereldwijd voor een abrupte daling van de uitstoot van CO2 gezorgd, de uitstoot zal de komende jaren nog veel verder omlaag moeten. In 2030 mag Nederland maximaal 116 megaton CO2 uitstoten, dit is afgesproken in het Klimaatakkoord. Dat is maar liefst 50 procent minder uitstoot dan dat er in 1990 was. Daarom moet je als bedrijf nu al van start gaan met het nemen van maatregelen om je uitstoot te inventariseren en te reduceren.

Hoe wordt de CO2-uitstoot berekend?

In deze beschrijving gaan we alleen in op de CO2-uitstoot op basis van brandstofverbruik voor wegvervoer. Hierbij laten we biodiesel, gas en stookolie buiten beschouwing. Scheikundig kan uitgerekend worden hoeveel CO2 er vrijkomt bij de verbranding van een liter diesel of benzine.

CO2emissiefactoren

CO2emissiefactoren.nl is dé plek voor betrouwbare emissiefactoren voor de Nederlandse markt. De lijst emissiefactoren is de basis om een CO2-voetafdruk van activiteiten op te stellen en te vergelijken. Bedrijven, consumenten, én CO2-instrumenten maken gebruik van deze CO2-emissiefactoren. Met zeven categorieën is er een brede basis om een complete CO2-voetafdruk te maken.

CO2emissiefactoren is een initiatief van Milieu Centraal, Stimular, SKAO, Connekt en de Rijksoverheid. Ieder jaar wordt deze lijst geactualiseerd door een breed panel van experts op basis van de meest recente inzichten.

Ook interessant
Papierloos
Gooi je printer uit het raam
298
Aan de slag
eCMR implementatie
Maak je vrachtbrief digitaal
349
Aan de slag
Identityprovider
Maak je digitale identiteit
297
Aan de slag
Toon alle oplossingen
Thema
Digitalisering
Duurzaam en efficient
Duurzaamheid
Investeringskosten
Doorlooptijd
Moeilijkheidsgraad
Eigenschappen
Triggers
Ik wil een melding ontvangen als zich problemen voordoenMijn personeel moet minder tijd kwijt zijn met (na)bellen en mailenIk wil papierloos werkenIk wil efficienter samenwerken met ketenpartnersIk wil data gebruiken om goede beslissingen te makenIk wil inzien wie toegang heeft tot mijn dataIk wil meer grip op mijn logistieke processenIk wil overstappen op een moderner IT systeemMijn klanten vragen om directe IT koppelingen. Ik wil makkelijker kunnen kiezen voor multimodaal vervoerIk wil mijn (duurzaamheids)prestaties delen met de klantIk wil mijn klant laten zien waar de lading isIk wil meer grip op mijn facturatieprocesIk wil nieuwe applicaties integregeren in mijn bestaande (IT) systeem
Barrières
Ik weet niet hoe ik tijd kan besparen op mijn administratieIk vind het persoonlijk contact met de klant belangrijkIk kan de eCMR nog met te weinig partijen gebruikenIk ben bang dat ik niet week met wie ik zaken doe. Ik wil niet de controle verliezen over mijn dataHoe kan ik beheren welke data ik wel wil delen en welke nietIk ben bang dat ik klanten verlies als ik data ga delen of er op een andere manier mee aan de slag gaIk weet niet welke berekeningsstandaard ik moet toepassenIk heb mijn gegevens niet voldoende gedigitaliseerd om relevante data te delenIk vertrouw automatische systemen nietIk weet niet waar ik moet beginnen met digitaliserenEmails met PDF worden niet automatisch vertaald naar mijn planningspakketEmails met .xls worden niet automatisch vertaald naar mijn planningspakketMijn facturatiepakket haalt nu geen informatie op uit mijn ERP systeemOm stappen te zetten met digitaliseren ben ik te afhankelijk van mijn IT leverancierIk ben bang voor impact op de operatie als ik van IT leveracier ga switchenDatakoppelingen zijn duurIk vind dat IT te veel kosten met zich meebrengtHoge investeringen met onduidelijke businesswaardeIk wil geen onnodige investeringen doenIk kan niet goed beoordelen of mijn IT leverancier nog bij mij past.Ik weet niet hoe ik sneller de orders in mijn planningssysteem kan krijgenIk ben bang dat ik de controle verlies over de binnenkomende ordersIn kan mijn kleine klanten geen automatische koppeling opleggenMijn leverancier vraagt om via een portal om data aan te leverenBellen en e-mailen is makkelijker dan een geautomatiseerd systeemIk heb mijn data niet op orde om overzichten te makenMaatwerk nodig om applicaties te koppelen met bestaande IT systeemIk kan mijn systemen niet aan elkaar koppelen (interoperability)Mijn leverancier kan geen API koppeling makenIk zie niet in wat de waarde is die ik uit data delen kan krijgenData is niet gestandaardiseerdMijn klant overtuigen om een uitgebreidere transportopdracht te delen
Thema
Digitalisering
Duurzaam en efficient
Duurzaamheid
Investeringskosten
Doorlooptijd
Moeilijkheidsgraad
Eigenschappen
Triggers
Ik wil een melding ontvangen als zich problemen voordoenMijn personeel moet minder tijd kwijt zijn met (na)bellen en mailenIk wil papierloos werkenIk wil efficienter samenwerken met ketenpartnersIk wil data gebruiken om goede beslissingen te makenIk wil inzien wie toegang heeft tot mijn dataIk wil meer grip op mijn logistieke processenIk wil overstappen op een moderner IT systeemMijn klanten vragen om directe IT koppelingen. Ik wil makkelijker kunnen kiezen voor multimodaal vervoerIk wil mijn (duurzaamheids)prestaties delen met de klantIk wil mijn klant laten zien waar de lading isIk wil meer grip op mijn facturatieprocesIk wil nieuwe applicaties integregeren in mijn bestaande (IT) systeem
Barrières
Ik weet niet hoe ik tijd kan besparen op mijn administratieIk vind het persoonlijk contact met de klant belangrijkIk kan de eCMR nog met te weinig partijen gebruikenIk ben bang dat ik niet week met wie ik zaken doe. Ik wil niet de controle verliezen over mijn dataHoe kan ik beheren welke data ik wel wil delen en welke nietIk ben bang dat ik klanten verlies als ik data ga delen of er op een andere manier mee aan de slag gaIk weet niet welke berekeningsstandaard ik moet toepassenIk heb mijn gegevens niet voldoende gedigitaliseerd om relevante data te delenIk vertrouw automatische systemen nietIk weet niet waar ik moet beginnen met digitaliserenEmails met PDF worden niet automatisch vertaald naar mijn planningspakketEmails met .xls worden niet automatisch vertaald naar mijn planningspakketMijn facturatiepakket haalt nu geen informatie op uit mijn ERP systeemOm stappen te zetten met digitaliseren ben ik te afhankelijk van mijn IT leverancierIk ben bang voor impact op de operatie als ik van IT leveracier ga switchenDatakoppelingen zijn duurIk vind dat IT te veel kosten met zich meebrengtHoge investeringen met onduidelijke businesswaardeIk wil geen onnodige investeringen doenIk kan niet goed beoordelen of mijn IT leverancier nog bij mij past.Ik weet niet hoe ik sneller de orders in mijn planningssysteem kan krijgenIk ben bang dat ik de controle verlies over de binnenkomende ordersIn kan mijn kleine klanten geen automatische koppeling opleggenMijn leverancier vraagt om via een portal om data aan te leverenBellen en e-mailen is makkelijker dan een geautomatiseerd systeemIk heb mijn data niet op orde om overzichten te makenMaatwerk nodig om applicaties te koppelen met bestaande IT systeemIk kan mijn systemen niet aan elkaar koppelen (interoperability)Mijn leverancier kan geen API koppeling makenIk zie niet in wat de waarde is die ik uit data delen kan krijgenData is niet gestandaardiseerdMijn klant overtuigen om een uitgebreidere transportopdracht te delen
An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded. Reload 🗙