Digitalisering in de logistiek wordt steeds belangrijker, maar toch gebeurt er in Nederland weinig vergeleken met andere landen. Hoofdreden die bedrijven geven: gebrek aan tijd. Ook complexiteit en geld zijn barrières. Juist die complexiteit moeten we wegnemen door genoeg handvatten te bieden voor elke partij groot of klein om stappen te zetten met digitalisatie strategie. Digitaliseren is echter wat anders dan automatiseren.
Automatiseren betekent bestaande processen digitaal maken zodat je kunt winnen op het gebied van:
- Minder tijd kwijt zijn met administratieve werkzaamheden
- Minder repetitieve handelingen
- Klanten proactief informeren over de status of locatie van een verzending
- Real-time inzicht in de voorraad.
Digitaliseren gaat echter verder. Digitalisering maakt het namelijk mogelijk om op een andere en intensievere manier de interactie met je klanten en leveranciers te zoeken. Hierdoor kun je ze een ander product bieden. Dit kan precies worden afgestemd met behoefte van je klant.
Automatiseren betekent bestaande processen digitaal maken zodat je kunt winnen op het gebied van:
- Minder tijd kwijt zijn met administratieve werkzaamheden
- Minder repetitieve handelingen
- Klanten proactief informeren over de status of locatie van een verzending
- Real-time inzicht in de voorraad.
Digitaliseren gaat echter verder. Digitalisering maakt het namelijk mogelijk om op een andere en intensievere manier de interactie met je klanten en leveranciers te zoeken. Hierdoor kun je ze een ander product bieden. Dit kan precies worden afgestemd met behoefte van je klant.